Reader's Rig. Stefan's Cicli Bonanno Stay Loco

Mijn naam is Stefan Haehnel. Ik woon in Berlijn en verdwaal nogal eens in Brandenburg. Beroepshalve werk ik als fotograaf, maar ik ben ook een professionele amateurwielrenner. Het is een hobby. Bijna 10 jaar geleden, toen ik fotografie studeerde, kreeg ik per ongeluk een baan in een tweedehands fietsenwinkel die gespecialiseerd was in oude racefietsen.

Ik was gecharmeerd van de mensen die ik daar ontmoette, die me dwongen te fietsen, en ik kon niet ontsnappen. Bert Boom, een Nederlandse wielrenner, was mijn eerste fiets. In de winter gebruikte ik brede (!?) banden. Ik had 35 mm banden en reed met mijn CX-fiets off-road door Berlijn. Ik hou van gravelrijden, ook al weet ik nu dat het zo heet. Enduro-snippers zijn iets waar ik af en toe van hou. Ultra-endurance rijden is al heel lang mijn passie. Het waren aanvankelijk brevetten voor de weg, zoals Parijs-Brest Parijs en dergelijke, maar later raakte ik meer geïnteresseerd in offroad-evenementen, zoals de Atlas Mountain Race.

Laten we naar de feiten gaan over Cicli Bonanno, mijn favoriete Berliner framebouwer. Het was een van Niccol Bonanno’s allereerste Stay Loco-builds, en ook een #17 frame van een Italiaanse framebouwer.

Oorspronkelijk was de fiets bedoeld als een 1x gravelbike. Maar het lijkt erop dat ik gewoon niet kon stoppen met experimenteren met het gebruik ervan, onderdelen te wisselen en het op meerdere manieren in te stellen. Het bleek een geweldige all-road toerfiets te zijn (zie mijn Oman-verhaal in The Bikepacking Journal 03 ). Het heeft me ook snel en veilig door de ruige Hoge Atlas gesleept tijdens de eerste Atlas Mountain Race in Marokko. En het is mijn eerste keuze voor campings en weekendritten in mijn geboortestad.

De fiets krijgt momenteel zijn tweede verfbeurt door VeloCiao. Ik heb het ook ingesteld met een Shimano GRX Groepset. Het is een all-road fiets die kan worden uitgerust met 700c banden. De dubbele crank zorgt voor kleinere versnellingssprongen dan een 1x setup, maar heeft nog steeds een geweldige verhouding. De Allygn-carbonvork is licht, stijf, ziet er prachtig uit en kan zowel extra ladingen als brede banden aan. En ik kan zelfs de dynamokabel intern laten lopen. Ik geef de voorkeur aan de Sinewave Beacon voor een minimale USB-oplaadoplossing. (Ik heb eerder een Supernova Plug III op mijn fiets geprobeerd, maar die was niet geschikt). Omdat het niet is gericht zoals de Busch+Mller- of SON-lichten, kan het baken andere fietsers en voetgangers verblinden.

  • Frame Bonanno Stay Loco
  • Vork Allygn The MUD (prototype)
  • Velgen WTB KOM i25
  • Naven SP 8X Dynamo (voor) / Hope Pro 4 (achter)
  • Banden WTB Ranger 27,5 x 5 cm
  • Stuur Ritchey 46cm Custom gepolijst
  • Koptelefoon Chris King
  • Crankstel Shimano GRX 48/30
  • Pedalen Shimano XTR
  • Cassette Shimano 11-36
  • Derailleur Shimano GRX Di2
  • Remmen Shimano GRX Di2
  • Versteller(s) Shimano GRX Di2
  • Saddle Pro Stealth Offroad
  • Zadelpen Thomson Elite 27.2
  • Stuurpen Thomson X4 90mm
  • Voortassen Gramm Tourpacking Stuurrol
  • Frametassen Gramm Tourpacking Half Frame Bag
  • Achtertassen Gramm Tourpacking Zadeltas
  • Accessoiretassen Outershell Stem Caddy, Gramm Tourpacking Top Tube Bag
  • Verlichting Sinewave Beacon Koplamp / Supernova E3 Achterlicht
  • Overige accessoires Ass Savers Mini Mudder & Fendor Bendor / King Cages / The Rvmble Bidons

Ik kreeg de geweldige kans om een op maat gemaakte set Gramm Tourpacking-tassen te krijgen, op maat gemaakt in Berlijn, speciaal voor mijn fiets. De volle bovenbuistas, die al door grote spelers wordt gekopieerd, bevat veel snacks. Ik wissel mijn banden vrij vaak. Voor natte en modderige wintertijden is de 5 cm WTB Ranger een solide oplossing, ze hebben me trouwens ook probleemloos door de Atlas Mountain Race gebracht (maar nu zou ik zelfs voor bredere banden gaan voor deze rijstijl).

Ik kijk nu al uit naar de volgende build van dit frame.

Stuur ons uw Bikepacking Rig