Tribulus Endover, een front-rolltop tas uit New Mexico, VS belooft maximaal gewicht en functionaliteit. We delen onze mening over de prestaties van de tas na een paar maanden.

De Tribulus Endover was voor het eerst te zien in onze Saddlebags & Front Rollbags-verzameling. We waren meteen onder de indruk. Gezien hoe deze tas ultralichte materialen combineert met de praktische, gemakkelijk in te pakken voordelen van een toprolontwerp, dachten we dat het de moeite waard was om een meer grondige beoordeling te delen

Tribulus is de Latijnse naam van de beruchte geitenkoppen die grote delen van de woestijn in het zuidwesten mijnen. Dit omvat Santa Fe, New Mexico, waar de kleine eenmanszaak is gevestigd. Enthousiaste botanici herkennen deze Latijnse naam misschien al als Tribulus. Wat maakt deze front-rolltop tas anders dan de andere die we hebben gezien? Het antwoord is gewicht. De Endover is gemaakt door Nathan Meyerson, die een achtergrond heeft in lichtgewicht rugzakken en shelters. Het resultaat is een grote tas die slechts 450 gram weegt; ter vergelijking, dat is iets meer dan de helft van het gewicht van Roadrunners Jumbo Jammer, en een derde van het gewicht van een van mijn favorieten, de Fabio Chest. Ook worden moderne materialen gebruikt. Ooit gedacht dat een houten deuvel een beetje ouderwets was naar jouw smaak? In plaats daarvan zorgt de Endovers carbon strut voor structuur voor de tas, blijkt sterker te zijn dan de houten deuvels die ik heb gebruikt. Het kan gemakkelijk worden vervangen als het breekt.

Hoe zit het met slijtage? Is licht een synoniem voor dun en breekbaar? Gelukkig niet. De Endover heeft na een paar maanden hard werken nog geen tekenen van schade vertoond. Er is een lichte slijtage aan de Xpac, waar de zijriemen hebben gewreven. Hoewel ik niet zou zeggen dat het stiksel zo recht gesneden is als andere fietstassen, ben ik ervan overtuigd dat het dit zal goedmaken met een solide constructie. De stresspunten zijn allemaal verstevigd en voorzien van een trens, wat net zo goed is, want er zijn een aantal riemen die in de richting trekken om de tas veilig te houden, zoals je hieronder zult ontdekken.

Detaillering wordt gedaan door een zak aan elke kant van de tas met bungee-koorden om ze gelijk aan je tas te bevestigen als ze leeg zijn. Deze zakjes zijn dun genoeg om niet in de weg te zitten, maar toch erg handig; een goed formaat voor een iPhone, een Moleskin-notebook of een paar snacks. Ze kunnen ook worden gebruikt als beschermende heiligdommen als je in New Mexico bent. Mijn testtas had een voering waar ik een stuk schuim in kon schuiven. Het is niet bedoeld om te worden verwijderd, zodat het als zitkussen kan worden gebruikt. Het geeft de tas echter wel vorm en beschermt mijn camera die ik op mijn slaapzak draag. Over laden gesproken, door dit van bovenaf te doen, is de Endover een zeer veelzijdige tas; Afgezien van uitstapjes, diende het me voor boodschappen in de stad, in tegenstelling tot veel fietsuitrusting die alleen geschikt is om op tournee te zijn. Zijn formaat is ook zeer bruikbaar. Met een geclaimde capaciteit van 30L, dit vertaalt zich in voldoende ruimte voor een 30F (-2c) donzen slaapzak, kleding en mijn DSLR-camera. Er kan een grote zak brood in als ik hem tot de rand wil vullen.

De Endover, aan de andere kant, is licht genoeg dat ik hem gemakkelijk aan het stuur kan vastmaken en dan op mijn fiets kan laten. Er moet aandacht worden besteed aan kortere rijders. De tas is vrij diep, in plaats van breed te zijn zoals een roltas met zijtoegang. Dit betekent dat u ervoor moet zorgen dat er voldoende ruimte is tussen de band (of het stuur) en het stuur. Tribulus overweegt in de toekomst een kleinere, ondiepere versie. Je past niet in een tent met lange stokken, in tegenstelling tot een wieg-achtig harnas. De interne breedte van de tent is ongeveer 40 cm.

De Endover is eenvoudig aan uw fiets te bevestigen. Het duurt ongeveer 15 minuten, afhankelijk van hoe veilig het moet zijn. Hij wordt met twee banden aan het stuur bevestigd. Een daisy chain loopt langs de bovenkant en biedt een verscheidenheid aan bevestigingspunten. Hij wordt op zijn plaats gehouden door twee extra nokkenriemen die hem aan het stuur bevestigen via een ketting aan de achterkant. Twee extra zijriemen zijn aan het stuur bevestigd met behulp van klittenband en lopen van een mid-level daisy chain. Deze zijn handig voor het rijden op technische singletracks, omdat ze de tas op zijn plaats houden. Ze zijn echter niet nodig als u liever op zachte grindwegen rijdt. Verder is er een strook verticale strook madeliefjesketting om de tas strak tegen de balhoofdbuis van je fiets aan te sluiten, voor extra stabiliteit.

Dankzij het brede assortiment madeliefjeskettingen van de Endover kunt u deze afstemmen op uw behoeften. Er zijn voldoende plekken om verlichting te bevestigen of een schouderband om de tas van de fiets te dragen. Er zijn veel manieren om de zak te openen en te sluiten. De officiële methode maakt gebruik van twee gespriemen die achter de tas worden bevestigd en onder de buik lopen en in hun tegenhangers op het stuur worden geklikt zodra de tas naar beneden is gerold. De lange banden zorgen voor compressie en houden de inhoud mooi op zijn plaats, terwijl de staarten aan beide kanten van de stuurpen op het stuur blijven wanneer de tas wordt verwijderd. Deze methode is niet alleen erg veilig, maar trekt de tas ook strak genoeg naar binnen om de voorband te zien, wat ik leuk vind. En het biedt een plek om een extra laag bovenop te bevestigen. In de praktijk hoefde ik ze niet elke keer dat ik de tas opendeed vast te maken; liever,

Als je een riser bar gebruikt met een aparte dwarsbalk (zoals Oddity’s uitstekende Razorbar), kun je er ook voor kiezen om een enkele middenriem te gebruiken, die ik heb aangepast met een schuifgesp aan de zijkant. Daarom is het een optie. Een enkele riem zorgt voor snellere toegang, maar houdt de inhoud niet zo veilig vast over ruw terrein. Welke methode u ook gebruikt, zakken met bovenlader zorgen voor een snellere en meer tetris-achtige verpakking dan zijrolzakken. Maar wat is het nadeel? Het nadeel?

Ook vermeldenswaard is dat de tas een trekkoordsluiting heeft, zoals een rugzak. Voor dagelijks gebruik was het niet nodig om hem aan te spannen. Het vertraagde echter mijn vermogen om toegang te krijgen tot de tas. Het biedt wel extra bescherming tegen regen als het slecht weer wordt. Mijn testversie van de Endover gebruikt Dimension Polyant Purple Xpac X21. Het materiaal zelf is waterdicht, maar deze specifieke variant kan niet worden afgeplakt, dus water kan zich een weg banen door de naden. Mijn materiaal heeft verschillende zware stormen overleefd en is op geen enkele manier beschadigd. Als u frequente regenbuien verwacht, kunnen sommige Xpac-stoffen/kleuren worden geseald, zoals de Multicam X33 of Dark Green X44. Het arbeidsintensieve naadafdichtingsproces is kostbaar. Wil je liever geld besparen en het zelf doen, dan is de tas zonder bindband te bestellen. Behalve de camouflageversie,

Houd er rekening mee dat de tas die ik heb getest een van de eerste is, dus er kunnen kleine aanpassingen in de productieversies zijn. Als voorbeeld heb ik Tribulus gevraagd om de uiteinden van de bandjes open te laten, zodat ik ze op lengte kon knippen zoals je op de foto’s kunt zien. Om te voorkomen dat ze per ongeluk door de gespen glijden, knoopte ik de uiteinden vast totdat ik had besloten hoe lang ik ze wilde hebben. Klittenband is een geweldig idee. U kunt de lengte van uw banden aanpassen en de uiteinden netjes houden.

Pluspunten

  • Moderne bikepacking-uitrusting is net zo licht en licht als elke specialist.
  • Zeer stevig gemaakt ondanks ultralichte referenties.
  • Zeer veilig op alle terreinen, dankzij veel modulariteit.
  • Zeer gemakkelijk in te pakken, wat u ook inpakt.
  • Afhankelijk van het riemsysteem dat u gebruikt, is het relatief snel en gemakkelijk toegankelijk.

nadelen

  • Er is meer zadel nodig om de band schoon te maken dan een zijroltas.
  • Het duurt even om het beste bandsysteem te bepalen.
  • Niet breed genoeg voor sommige tenten; een houder in wiegstijl kan beter werken als uw schuilplaats lange palen heeft.
  • Inhoud 27 liter (30L, incl. zijvakken).
  • Gewicht 445g
  • Afmetingen (breedte, hoogte en diepte) 13inx22inx16in (33cmx22cmx40cm)
  • Benodigde vrije ruimte (zadelrails voor banden) 28 cm.
  • Riemen Nylon en ITW Nexus Hardware
  • Materiaal Afmeting Polyant X-Pac (X51, VX21, LS21, X21, X42, V21)
  • Kleuren Paars, Teal, Zwart, Donkergroen, Coyote Tan, Camo
  • Plaats van fabricage New Mexico, VS
  • Prijs